dinsdag 9 februari 2010

Les 2: Dans

In de tweede praktijkles krijgen de leerlingen een dansles. Hieronder staat de dansles uitgewerkt.

Beginsituatie:
De leerlingen kennen de film Happy Feet al erg goed. Die hebben we in de les met de kijkwijzer al bekeken. De leerlingen hebben ook een theorieles gehad over films en vormgeving. De leerlingen hebben dus al behoorlijk wat voorkennis.

Dans:
Aan het eind van deze les kunnen de leerlingen een dans dansen met muziek uit de film Happy Feet.
Aan het eind van deze les kunnen de leerlingen praten over een dans.

Inleiding:
In de inleiding bekijken de leerlingen een dans uit de film. Er wordt vervolgens gepraat over de dans. Wat voor een dans is dit? Wat voor emotie roept dit bij je op? Wat vind je van deze dans? Ook wordt er gepraat over de mening van de leerlingen. De leerlingen mogen vertellen wat ze van de dans vinden. Als de leerlingen zijn uitgepraat, dan begint de dansles.

Kern:
In de kern gaan de leerlingen daadwerkelijk dansen. De groep wordt in twee groepen gespiltst, die allebei dezelfde dans aanleren. Het is aan te raden om sterke en zwakke bewegers te combineren. Zo kunnen de leerlingen elkaar helpen. De dansles wordt gegeven door een groepsleerkracht. De leerlingen studeren de dans in die de leerkracht heeft ingestudeerd, dit gebeurt op een vrolijk liedje uit de film Happy Feet. De sterke dansers kunnen eventueel een solo dansen, om ze zo extra te helpen. Voordat de dansles begint krijgt iedereen een warming-up, om zo de spieren warm te maken. Er mogen geen blessures ontstaan. Hierna wordt de dans dus ingestudeerd. Er wordt in twee groepen gewerkt, zodat de groepen ook naar elkaar kunnen kijken en hiervan leren. Maak hier dus ook gebruik van!

Slot:
In het slot wordt er op de les geëvalueerd. Er wordt besproken wat leerlingen leuk vonden, maar ook wat de leerlingen moeilijk vonden. De leerlingen mogen elkaar ook tips geven. Let erop dat dit positief blijft! De leerlingen mogen natuurlijk ook vertellen hoe ze het zelf ervaren hebben. Maak er tijd voor om het even na te bespreken. Een presentatie van de dans vindt nog niet plaats. Dit doen de leerlingen op de presentatieavond.

1 reacties:

Guido Paap zei

Ik lees nergens tapdans en zie dat ook nergens in een theorieles ter vergelijking (in de historie en klassieke film) terug komen. Hoe kan dat ontbreken..? :-s

Een reactie posten