Ik heb veel geleerd van deze opdracht. Vorig jaar hebben wij al in de klas beeldaspecten behandeld en toegepast op een weblog. Dit jaar moesten we beeldaspecten echt in de praktijk toepassen in een film. Kinderen kijken altijd wel films wat een 3D-animatie is, zoals Happy Feet(2006); Up (2009); Ice Age 3 (2009) enzovoort. Kinderen kijken vaak naar een animatie zonder echt te bedenken waarom de filmmaker juist voor dat camerastandpunt heeft gekozen of wat kleur opwekt bij de sfeer.
De beeldaspecten zijn voor mij nu ook heel duidelijk geworden, omdat dit allemaal toegepast wordt in de praktijk. Ik kijk nu ook anders tegen 3D-animaties aan. Zo'n film is niet alleen een 'slap' verhaaltje, maar er zit vaak ook een gedachten achter, een moraal.
Bij de film Happy Feet (2006) kun je een vergelijking maken met de echte leefwijze van pinguïns. Als je kinderen ook vraagt te vergelijken met bijvoorbeeld de documantaire 'March of the pinguïns'(2005), gaan kinderen al heel anders tegen de film kijken. Ze zien realiteit in de film, waardoor het verhaal ook echter voor ze wordt.
Tuurlijk blijft het een animatiefilm waarin dieren kunnen praten, dansen, zingen en nog veel meer wat mensen ook kunnen. Dus een animatiefilm is nooit helemaal waarheidsgetrouw, maar het verhaal erachter komt wel vaak voor in het dagelijks leven van mensen en kinderen (en zelfs bij dieren als het gaat om status).
De volgende keer zou ik het niet heel anders aanpakken dan dat we nu hebben gedaan. Wel zouden we beter kunnen plannen, dat we bijvoorbeeld ruimer van te voren klaar zijn met de opdracht.
donderdag 11 februari 2010
Reflectie Melanie
Gepost door Evanne op 02:21
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 reacties:
Goed dat jullie de 2 films hebben vergeleken, heel waardevol! Ben benieuwd naar de presentatie zometeen.. ;-)
Een reactie posten